Dr inż. Rafał PITRY, Eur Ing jako niezależny ekspert, inżynier budownictwa, rzeczoznawca wykonuje opinie i ekspertyzy dokumentacji projektowej, oraz zrealizowanych usług instalacyjnych dla Sądów, Policji, oraz podmiotów komercyjnych i prywatnych w zakresie:
- hybrydowych źródeł ciepła,
- kotłowni wodnych i parowych na paliwa gazowe, płynne i stałe,
- pomp ciepła wszystkich rodzajów,
- węzłów cieplnych,
- kolektorów słonecznych,
- instalacji odzysku ciepła lub chłodu,
- instalacji wentylacji mechanicznej,
- instalacji schładzania powietrza,
- instalacji klimatyzacji precyzyjnej,
- instalacji centralnego ogrzewania,
- instalacji ciepłej wody użytkowej,
- instalacji wod-kan,
- instalacji gazowej,
- automatyki, sterowania i monitoringu źródeł ciepła i instalacji HVAC,
- sieci sanitarnych,
- komfortu cieplnego środowiska umiarkowanego (PMV / PPD).
Konsultacje telefoniczne
W sprawach prostych, wstępnych analiz, potrzeby szybkiej opinii ustnej czy efektywnego doradztwa jeszcze przed zleceniem opinii możliwe jest przeprowadzenie konsultacji telefonicznej do 10 minut rozmowy. Koszt konsultacji wynosi 350 zł brutto. Prześlij na e-mail informację:
- imię i nazwisko,
- e-mail, nr telefonu,
- lokalizację inwestycji,
- opis problemu,
- fotografie.
Prześlij wynagrodzenie na rachunek bankowy lub BLIK na nr 504837627.
Po odnotowaniu wpłaty Rzeczoznawca odzwoni do 2 godzin. Zapraszamy do kontaktu.
Koszt sporządzenia opinii
Koszt sporządzenia opinii jest zawsze indywidualny, gdyż zależy m.in. od zakresu i skomplikowania sprawy, metod badawczych, wizji lokalnej, czy wykonania inwentaryzacji. Niemniej jednak można zakreślić, że minimalny koszt wykonania opinii zaczyna się od 5 tys. zł brutto.
Klasyfikacja opinii i ekspertyz
Podstawowy podział opinii i ekspertyz w zależności o uzyskania celu zakreślonego przez zlecającego przedstawiono na poniższym rysunku (opracowanie własne).
SPORY
Biegły sądowy
Biegłego sądowego powołuje wyłącznie organ procesowy postanowieniem, gdy stwierdzenie okoliczności mających istotny wpływ na rozstrzygnięcie sprawy wymaga wiadomości specjalnych. W postępowaniu sądowym organem tym jest Sąd, natomiast w postępowaniu przygotowawczym uprawnionym organem jest policja lub prokurator. Uprawniania do wydawania postanowień posiadają również służby w zakresie jakim zostały powołane (np. służby wywiadu i kontrwywiadu).
Opinie prywatne przedsądowe w postępowaniu cywilnym
Opinia prywatna zlecona przed postępowaniem sądowym ma na celu pozyskanie wiadomości specjalnych, ustaleń faktycznych w aspekcie obowiązujących aktów prawnych, Polskich Norm, sztuki budowlanej oraz zasad wiedzy technicznej. Wnioski z opinii pozwalają stronie lub jej pełnomocnikowi na sprecyzowanie żądań lub zaniechania wytoczenia pozwu, doprowadzając przykładowo do ugody przedsądowej. Często autor opinii wzywany jest na przesłuchanie w charakterze świadka. Pewnym novum jakie dopuszcza k.p.c. od 2019 r jest możliwość powołania w postępowaniu uproszczonym autora opinii jako biegłego sądowego (również, jeżeli był wcześniej zeznawał w charakterze świadka). Opinia prywatna niema znaczenia dowodowego w sensie procesowym Kodeksu Postępowania Cywilnego, choć jej znaczenie wzrasta.
Opinie prywatne przedsądowe w postępowaniu deweloperskim
Ustawa Deweloperska w wersji 2.0 (Dz.U. z 2021 r. poz. 1177) wprowadziła nowe zadania dla rzeczoznawcy budowlanego. Odmowa dokonania odbioru przez nabywcę ze względu na wadę istotną w ramach powtórnego odbioru wymaga przedstawienia (przez nabywcę) opinii rzeczoznawcy budowlanego. Nabywca występuje z wnioskiem o wydanie opinii przez rzeczoznawcę budowlanego w terminie miesiąca od dnia odmowy. W przypadku stwierdzenia przez rzeczoznawcę budowlanego w opinii, istnienia wady istotnej nabywca może odstąpić od umowy, a koszty sporządzenia opinii obciążają w całości dewelopera. Przedsądowa opinia rzeczoznawcy może zatem rozstrzygnąć spór.
Opinie prywatne w postępowaniu karnym
Ekspertyza prywatna wykonywana jest najczęściej, gdy strona dokonuje zlecenia, będąc przekonana, że niezbędna jest wiedza specjalna lub jeżeli strona nie zgadza się z wnioskami już wykonanej opinii przez biegłego sądowego. Opinia prywatna może wprowadzić uzasadnione wątpliwości co do wniosków wydanych w opinii wykonanej w trybie procesowym lub stanie się koniecznością wykonanie takiej opinii. Zgodnie z art. 393 § 3 Kodeksu Postępowania Karnego na rozprawie dopuszcza się odczytywanie opinii prywatnych, jednak nie ma ona charakteru dokumentu procesowego.
ODSTĘPSTWA
Instalacje sanitarne wraz z towarzyszącą problematyką należy zaprojektować i wykonać zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w tym m.in. ustawami, rozporządzeniami i częściowo z Polskimi Normami. Niemniej jednak ustawodawca dla części wymagań umożliwia uzyskanie odstępstwa od przepisów techniczno – budowlanych. Przykładowe akty prawne do których zapisów można uzyskać odstępstwa:
- Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane.
Zgodnie z zapisami art. 9 ustawy możliwe jest uzyskanie odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych:
„Art. 9. 1. W przypadkach szczególnie uzasadnionych dopuszcza się odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych, o których mowa w art. 7. Odstępstwo nie może powodować zagrożenia życia ludzi lub bezpieczeństwa mienia, a w stosunku do obiektów użyteczności publicznej i mieszkaniowego budownictwa wielorodzinnego –
ograniczenia dostępności dla potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, o których mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze
szczególnymi potrzebami, oraz nie może powodować pogorszenia warunków zdrowotno-sanitarnych i użytkowych, a także stanu środowiska, po spełnieniu
określonych warunków zamiennych .
2. Zgody na odstępstwo, po uzyskaniu upoważnienia ministra, który ustanowił przepisy techniczno-budowlane, udziela albo odmawia udzielenia, w drodze postanowienia, organ administracji architektoniczno-budowlanej, przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę albo decyzji o zmianie pozwolenia na budowę”
Aktualnie zgodnie z art. 7.1 do przepisów techniczno-budowlanych zalicza się:
„1) warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane i ich usytuowanie;
2) warunki techniczne użytkowania obiektów budowlanych.”
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
Do najczęściej realizowanych odstępstw w zakresie HVAC należy wymienić:
- lokalizację czerpni i wyrzutni wentylacji mechanicznej;
- lokalizację kotłowni gazowych w piwnicy;
- wymagania dotyczące kotłowni gazowych (wymiar okna, kubatura, etc.);
- wymagania dotyczące instalacji gazowych (lokalizacja gazomierza, kubatura, maksymalne ciśnienie wewnątrz budynku, etc.);
- wymagania dotyczące izolacji termicznej przewodów i kanałów wentylacyjnych;
- Rozporządzenie Ministra Rolnictwa I Gospodarki Żywnościowej z dnia 7 października 1997 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle rolnicze i ich usytuowanie.
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów.
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych I Administracji z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę oraz dróg pożarowych.
TECHNICZNE
Do tej kategorii zalicza się opracowania o otwartej metodyce badawczej, których celem jest wyłącznie rozwiązanie problemów technicznych lub znalezienie przyczyn awarii. Również do tej kategorii można zaliczyć opracowania wynikające z aktów prawnych:
- Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 7 grudnia 2021 r. w sprawie warunków ustalania technicznej możliwości i opłacalności zastosowania ciepłomierzy, podzielników kosztów ogrzewania oraz wodomierzy do pomiaru ciepłej wody użytkowej, warunków wyboru metody rozliczania kosztów zakupu ciepła oraz zakresu informacji zawartych w indywidualnych rozliczeniach.
Opinia techniczna i ekonomiczna umożliwiająca potencjalne rozliczenie kosztów ogrzewania z powierzchni lub kubatury. Wnioski umożliwiają odstąpienie od stosowania liczników ciepła i podzielników kosztów ogrzewania. Podobna opinia umożliwiająca potencjalne odstąpienie od wymogu wyposażenia systemu (o mocy ponad 290 kW) ogrzewania, klimatyzacji i wentylacji w budynkach niemieszkalnych w system BMS/BEMS (automatyki i sterowania).
- Ustawa z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o charakterystyce energetycznej budynków oraz ustawy – Prawo budowlane.
Plan Bezpieczeństwa Wody (ang. Water Safety Plan) – audyt wewnętrznych instalacji wodociągowych polegający na identyfikacji wszelkich istotnych zagrożeń dla zdrowia. Dokonuje się oceny ryzyka i wprowadza dodatkowe środki kontroli w szerokim aspekcie zdrowotnym. Przykładowo występowaniem ołowiu i innych metali ciężkich, Legionelli, poparzeń termicznych, etc. Opracowanie wykonywanie jest w oparciu o dobre praktyki proponowane przez WHO. Obecnie trwają prace legislacyjne nad wprowadzeniem obligatoryjnej oceny ryzyka instalacji wodociągowych w Polsce:
- Projekt UC130 ustawy o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz niektórych innych ustaw.